3 דרכים אפקטיביות לבניית הסמכות ההורית – מתוך קורס NLP

הורים רבים מוצאים עצמם מבולבלים ונבוכים מול ילדיהם. הם מנחיתים הוראות ברורות לילדיהם, והילדים מצידם פשוט לא מתייחסים. מצב זה רק הולך ומחמיר, הולך ומתדרדר, עם הזמן מכיוון שילד מזהה מהר מאוד חולשה וחוסר החלטיות אצל הוריו, והוא מנצל זאת ועושה את מה שנכון בעיניו לעשות בכל רגע נתון.
מצב שכזה יוצר קושי גדול מאוד אצל ההורים, אבל הוא גם בעייתי ולא בריא עבור הילדים. ילד חייב דמויות סמכותיות בחייו, על מנת לרכוש תחושת בטחון. תחושת הבטחון של ילד שהוריו רופסים בעיניו עשויה להתערער.
ולכן חשוב מאוד להורים לבסס את סמכותם, ויפה שעה אחת קודם.
אז כיצד עושים זאת? הבאנו לכם 3 תובנות אפקטיביות במיוחד לביסוס הסמכות ההורית, ולשיפור התקשורת עם הילדים, מתוך הקורס של שיטת NLP .

בניית סמכות הורית nlp

תוכן עניינים

בניית סמכות הורית – הקדמה קצרה:

העקרונות שאנחנו מביאים לכם כן מבוססים על שיטת NLP ויעילותם מוכחים ומגובים גם מחקרית. כלומר במידה ותצליחו לשנן לעצמכם ולאמץ עקרונות אלה, הקשר שלכם עם ילדכם ישתפר פלאים, והסמכות שלכם עליהם תהיה חזקה ובלתי מעורערת.

תמיד נחמד לנו לקרוא על כל מיני רעיונות ותובנות לשיפור החינוך שאנחנו מעניקים לילדינו, אבל זה לא מספיק. בשביל שנצליח ליישם את העקרונות האלה נצטרך לתרגל ולשנן אותם לעצמנו עד שהם יהפכו להיות ממש חלק אינטגרלי מאיתנו, ורק אז נצליח ליישם אותם בצורה מלאה ולהנות מפירותיהם.

 

כך תבססו את הסמכות ההורית שלכם:

 

  1. הכוונה של הילד תמיד חיובית

כל ילד מלא  ורצוף רק בכוונות טובות. אין לו כל מטרה לגרום למישהו תחושה רעה, אין לו רצון או מוטיבציה מיוחדת להכעיס אותנו, וכמובן שאין לו הנאה מכך שהוריו מאוכזבים מהתנהגותו.

אז עוד לפני שאנחנו ניגשים לבקש/לדרוש משהו מילדנו חשוב שנטמיע בתוכנו עיקרון זה, כוונתו של הילד תמיד חיובית.

 

ונסביר:

למשל כאשר הילד ירד למטה לשחק עם חבריו, והגיעה השעה שהוא אמור לחזור הביתה והוא מתמהמה ומתמהמה, והוא ממשיך לשחק למרות שאנחנו קוראים לו מהחלון לשוב הביתה.

הוא לא עושה את זה מתוך כוונה רעה, או רצון לבטל את הוראותינו. הוא עושה את זה מכיוון שהמשחק עם חבריו כה נעים לו וקוסם לו, עד שהוא לא מצליח להתנתק מהם.

לנו צריך להיות ברור שההוראה שלנו כהורים חייבת להיות מבוצעת על ידי הילד. אבל עצם ההבנה שלנו שהילד לא מפר את הוראותינו מתוך כוונה רעה יגרום לנו לפנות אליו בצורה נכונה יותר, שתהיה אפקטיבית ונכונה יותר לטווח הקצר והארוך.

 

כיצד?

כאשר נבין שהילד לא מנוע מכוונות רעות, נפנה לדבר אליו בצורה ממוקדת ועניינית מתוך הבנה עמוקה של נפשו העדינה. וכך נצליח לדבר על ליבו בצורה חיובית וכובשת שתגרום לו לשפר את הציות שלו להוריו בעתיד.

ולעומת זאת בהעדר הבנה זו אנחנו עלולים לפנות לילד כועסים מאוד ולהשתמש בביטוים קשים ומכלילים כגון 'אתה ילד רע' 'אתה אף פעם לא מציית' 'תראה איך כולם בסדר ורק אתה לא'. ביטויים אלה הם לא עניינים ולא מטפלים באירוע הספציפי בו הילד לא התנהג כנדרש. אלא ההפך. כאשר אנחנו משתמשים במשפטים הרסניים כאלה אנחנו רק גורמים לילד תחושות קשות מאוד שלא יפתרו את הבעיה ורק יפגעו בו לטווח הארוך והקצר.

בקיצור תמיד תפרידו את אישיותו של הילד מהתנהגויותיו הספציפיות, ותשאפו להבין כמה שיותר את כוונותיו החיוביות שעומדות מאחורי חוסר הציות שלו.

 

  1. תשתמשו במטבע לשון חיובי

באופן טבעי אנחנו לא אוהבים שפונים אלינו בצורה שלילית, והדבר נכון גם כלפי ילדים.

הנטיה שלנו כהורים זה לומר לילדים שלנו מה לא לעשות, ממה להימנע ואיך לא להתנהג. אבל מדובר בדפוס דיבור שגוי כאשר אנחנו רוצים שילדינו יבינו ויקבלו את ההוראות שלנו.

יש לכך 2 סיבות:

    • כאשר אנחנו אומרים לילד 'אל תעלה על הסולם' או 'אל תעשה רעש' אנחנו אוטומטית יוצרים אצלו אנטגוניזם שיגרום לתת מודע שלו לדחות את ההוראה שלנו ולהתנגד למה שאמרנו לו, ואולי אפילו לעשות לנו 'דווקא'.
    • לתת מודע ובמיוחד של ילד, קשה להבין ולפרק משפטים כמו 'אל תעלה על הכיסא' כדי שהתת מודע יבין מה זה בכלל 'אל תעלה על כיסא' הוא צריך קודם כל לעלות על כיסא, ורק אז הוא יבין מה זה אומר 'לא' לעשות את זה.

ולכן חשוב לאמץ דפוס דיבור חיובי כאשר אנחנו אומרים משהו לילדנו. למשל נפנה אליהם בצורות הבאות 'מסוכן לעלות על סולם' 'תדבר קצת יותר בשקט' 'על הכיסא אני מרשה רק לשבת' וכו'. סגנון דיבור זה הנמנע מביטויי שלילה ומבליט לילד מה אנחנו מצפים ממנו שיעשה ולא מה שלא יעשה, יקל על תת המודע של הילד לכבד את דברנו.

 

 

  1. תהיו החלטיים, והימנעו מאיומים והתניות.

ההתניות הבאות מוכרות בכל בית 'אם לא תסדר לא תקבל ממתק' 'אם תעשה רעש ניקח ממך את המתנה' וכן על זו הדרך.

איומים והתניות אלה אפקטיביים בדרך כלל לזמן קצר מאוד, אם בכלל. ואז כאשר זה לא עובד רמת האיומים שלנו רק עולה, ועוצמת העונשים גם היא מתעדכנת בחומרתה. וכך אנחנו מגיעים למצב שהנזק שנגרם לנפשו של הילד גבוהה הרבה יותר מהתועלת.

ולכן רצוי להימנע מאיומים והתניות.

מה היא ההשפעה של המילה 'אם' או צירוף המילים 'אם לא' על התת מודע של הילד?

כאשר אנחנו עושים שימוש במילה 'אם' גם במידה והמשך המשפט מכיל בתוכו איום רציני ומשמעותי כלפי הילד. התת מודע שלו מפרש את זה כחולשה שלנו, מפני שזה לא מתקבל  מבחינתו כהוראה מפורשת ומוחלטת אלא כהוראה שהיא על תנאי, שמי שנתן אותה איננו בטוח בעצמו, כך שניתן לא לציית להוראה זו.

מעבר לעובדה שתת המודע לא לוקח את ההתניה ברצינות, הוא גם מפתח אנטגוניזם אצל הילד, שבאופן טבעי לא אוהב לשמוע איומים.

אז מהיום במקום לפנות לילד ולהגיד 'אם תעשה רעש לא תקבל ממתק' תגידו לו למשל 'תשמור על שקט ותקבל ממתק שווה'.

בצורת דיבור חיובית זו, ההוראה היא החלטית ולא משתמעת לשתי פנים, והתמריץ החיובי גם הוא מוסיף מוטיבציה לילד לציית.

 

בקורס של שיטת NLP תוכלו לקבל עוד מגוון טכניקות ושיטות לחינוך ילדים אפקטיבי ומוצלח יותר.

 

לסיכום:

  • ביסוס הסמכות ההורית לא חשוב רק להורים, זה גם מקנה ביטחון ושקט לילדים.
  • את הסמכות ההורית ניתן לשפר באמצעות מספר טכניקות יעילות של שיטת NLP . בין היתר חשוב להבין את הנקודות הבאות על מנת לשפר את הסמכות שלנו כהורים: כוונותיו של הילד תמיד חיוביות, חשוב לפנות לילד בדפוסי לשון חיוביים, וחשוב להיות החלטיים ולהימנע מאיומים והתניות כלפי הילד.
  • אימוץ טכניקות אלו בצורה מלאה יעזרו לנו מאוד לבסס את הסמכות ההורית שלנו.

שאלות נוספות

אלעד גבריאלוב
אלעד גבריאלוב

לאחר מבצע צבאי אכזרי בו לקחתי חלק, חוויתי קשיים גדולים עם עצמי. בהמלצת חבר פניתי לטיפול בשיטת NLP ומאז חיי השתנו מקצה לקצה. בהמשך לקחתי קורס מקיף ב NLP וזה שדרג מאוד את חיי, ומאז לקחתי על עצמי את השליחות לעזור לכמה שיותר אנשים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה.

מורה ל n.l.p.
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?
פוסטים אחרונים
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?