נמאס לכם לצאת 'פתיים'? – ככה תזהו שקרנים – כללים מקורס NLP

אין דבר שובר לב יותר מלדעת ולהרגיש שמישהו הוליך אותנו שולל, במיוחד כאשר זה בן אדם הקרוב לליבנו, או כאשר המניפולציה השקרית שלרגליה נפלנו שדודים גרמה לנו להוציא הרבה כסף או לעשות מאמצים רגשיים או פיזיים גדולים.
בכל פעם בה אנחנו מגלים ששיקרו לנו, אנחנו מלקים את עצמנו על דבר היותנו פתיים, כאלה שניתן לרמות בקלות בלתי נסבלת. וזאת למרות שלרוב האשמה הזאת לא נכונה, מכיוון שאין כמעט מי שלא ייפול לחלקלקות לשונו של שקרן מיומן.
בשורות הבאות נלמד על טכניקות מבית קורסי לימודי NLP, שיעזרו לנו לזהות שקרנים בזמן אמת.

לחשוף שקרים

תוכן עניינים

למה אנחנו מאמינים לאנשים בקלות, ולמה כשמשקרים לנו אנחנו מתרסקים?

קיים צורך אנושי בסיסי והוא, להרגיש על קרקע יציבה ובשליטה מלאה על המתרחש בחיינו. הצורך הזה, הוא זה שגורם לנו להאמין לאנשים בקלות, כי זה נותן לנו תחושה שהכול בשליטה והכל בסדר. ומנגד אותו צורך גם גורם לנו להישבר ולהתרסק כאשר אנחנו מגלים שרימו אותנו ושיקרו לנו, כי זה מערער לנו את תחושות היציבות והשליטה שרצינו להשתכנע ולהאמין שהן חלק מחיינו.

לצורך העניין, כאשר אנחנו שולחים את הפעוט שלנו למעון ילדים, אנחנו רוצים לדעת שהמטפלות עוטפות את התינוק שלנו בחום, ומטפלים בו כמו שצריך ברוך, אהבה ומסירות.

אך לא פעם התפרסם בתקשורת שהמטפלות החייכניות שקיבלו את הקטנטנים בבוקר מידי ההורים בחיוך כובש, הפכו עם הסתלקות ההורים ממתחם המעון למתעללות אכזריות. ומה שמפעים במיוחד זו העובדה שברוב המקרים ההורים לא שמו לב לכך לאורך זמן (בחלק מהמקרים במשך שנים ארוכות) ורק באופן מיקרי התוודע להם הדבר ביום בהיר אחד.

דוגמה זו אמורה לעורר שאלות קשות: איך זה שההורים לא שמו לב לסבל של התינוק שלהם? איך לא נדלקה להם אף נורת הזהרה? איך הם לא ראו את הכתובת שרשומה הייתה על הקיר באותיות ענק?

והתשובה לשאלות אלה, מתחברת פלאים למה שכתבתי בפתיחת הקטע – הרצון להרגיש שהכול בשליטה והקרקע יציבה, גרם לחושים של ההורים להתערפל, ולסנסורים ההוריים להירדם, ולא לשים לב למה שעשוי לערער את תחושת היציבות שלהם.

להאמין לאנשים זה דבר חשוב מאוד. הרי בלי אימון בין אנשים אי אפשר לעשות עסקים, לרקום זוגיות ולפתח חברויות – אך יחד עם זאת חשוב לשים לב לסימנים מחשידים, עליהם ארחיב בקטע הבא.

 

הסימנים שעשויים לעזור לנו לגלות שקרים בזמן אמת –  מתוך קורס לימודי NLP

הסימנים הבאים הם לא מוחלטים. כלומר גם בן אדם שדובר אמת עשוי להתאפיין בהם. אבל כאשר מופיעים כמה מהתסמינים האלה בעצימות גבוהה, זה עלול ללמד על שקר חדש שנולד.

 

  • דיבור או תנועות לא אופייניות

לכל בן אדם יש את ההרגלים שלו, אך אלה עשויים להשתנות כאשר הוא אינו דובר אמת. לדוגמה: דיבור מהיר או איטי חריג, תנועות לא אופייניות וכו'.

 

  • שינויי אינטונציה

כאשר טון הדיבור משתנה בצורה חריגה תוך כדי שיחה, זה יכול להעיד על בעייתיות באמיתות הנאמר. זה יכול להיות דיבור בטון נמוך מאוד, או דיבור בטון גבוה מהרגיל.

 

  • תנועות גוף המשדרות לחץ או אי נוחות

כאשר בן אדם משקר, זה אמור לקבל ביטוי גופני (לדוגמה: הזזת הרגליים במהירות מצד לצד, שילוב ידיים ועוד) שקרן מיומן יימנע מתנועות גוף מופגנות אלה, מתוך מודעות לרושם הבעייתי שהן יוצרות. אך גם אם הוא יצליח לשלוט על חלק מאיבריו לבל יזוזו, התנועות הבעייתיות יברחו ממנו באיברים אחרים, עליהם התת מודע שלו לא הצליח 'לשמור' ולפקח. כגון: דפיקות אצבע על שולחן ועוד.

 

  • אמירה חוזרת ונשנית של משפטים

עוד לפני שהשקרן מציג את השקר שלו, הוא מריץ בראשו מספר סקיצות אפשריות של ניסוחים הנשמעים הגיוניים ואמינים, כשבסוף הוא בוחר בזו שנראית לו המוצלחת ביותר.

אך מרוב שהוא מכין את השקר עד שהוא שגור על לשונו, הוא עשוי מבלי משים לחזור עליו שוב ושוב כמנטרה. ולנו זה יכול להעיד לפעמים על שקר.

 

  • תגובות אמוציונליות ודמגוגיות

כשבן אדם משקר, הוא לא תמיד מוכן להתקלות שלנו. לכן כאשר נעמת אותו עם טיעון ששם את השקר במבחן אמיתי, הוא עשוי לעשות שימוש בטיעונים אמוציונליים ודמגוגיים (כגון: מה אתה חושב שאני שקרן? וכו')

 

  • אי שמירה, או שמירה מוגזמת על קשר עין

שקרן לא מנוסה לא יביט לנו בעיניים, ואילו שקרן מיומן יישר לנו מבט בשביל לשדר אמינות, אבל הוא יעשה את זה בצורה לא טבעית ומוגזמת. לכן גם אי שמירה על קשר עין, וגם שמירה מוגזמת עשויים להצביע על שקר.

 

בכל מקרה; תימנעו מלקבוע שבן אדם שקרן, גם אם אתם מזהים את הסימנים האלה, אם אתם לא מכירים אותו ואת הרגליו לעומק. (חלק מסימנים האלה יכולים להיות גם תסמינים של חוסר ביטחון עצמי, חשש, ביישנות ועוד) אז תמיד תשמרו לאנשים את חזקת החפות.

 

לסיכום:

  • אף אחד לא אוהב שמשקרים לו, ובאמצעות שימת לב להתנהגויות ספציפיות (שחלקן פורטו במאמר) ניתן לזהות שקר מראש.
  • בקורסי הלימודים של שיטת NLP לומדים כיצד לזהות את הכוונות הנסתרות של אנשים, כולל שקרים ובדיות – מומלץ לכל אחד.

שאלות נוספות

לא. הסימנים עשויים להעיד על שקר שנאמר, אבל הם אף פעם לא אבחנה של 100%.
על שקרנים מיומנים יהיה קשה לעלות עם אתם לא בעלי מקצוע מנוסים. אך בדרך כלל שקרנים יעשו טעיות פה ושם שיאפשרו את גילוי השקר.
אלעד גבריאלוב
אלעד גבריאלוב

לאחר מבצע צבאי אכזרי בו לקחתי חלק, חוויתי קשיים גדולים עם עצמי. בהמלצת חבר פניתי לטיפול בשיטת NLP ומאז חיי השתנו מקצה לקצה. בהמשך לקחתי קורס מקיף ב NLP וזה שדרג מאוד את חיי, ומאז לקחתי על עצמי את השליחות לעזור לכמה שיותר אנשים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה.

מורה ל n.l.p.
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?
פוסטים אחרונים
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?