איך לשלוט ברגשות? שליטה ברגשות, על פי קורס NLP

לפעמים אנו מרגישים שאנחנו טובעים בתוך ים סוער של רגשות, ואנחנו נסחפים לתוך מערבולות רגש עוצמתיות שלא מאפשרות לנו להשתחרר מהן. זה קורה לנו לרוב דווקא בזמנים הכי חשובים, ובצמתים הכי משמעותיים של חיינו. שבהם אנחנו נדרשים לקבל החלטות רציונליות מבוססות הגיון לוגי בריא. כל החלטה כזו שנקבל או לא נקבל עשויה להשליך על המשך חיינו גם שנים רבות קדימה, והרגשות הגוהים לא מאפשרים לנו להגיע לכדי החלטה, או יותר גרוע מזה, הם גורמים לנו לקבל החלטות לא נכונות.
הרגשות שלנו ככל שהם לא מנוהלים נכון פועלים נגדנו. אז האם רגש זה דבר נשלט? האם אנחנו יכולים לקבוע לעצמנו איזה רגשות להרגיש, ובאיזו עוצמה?
במאמר הבא נעשה לכם סדר בכל הקשור לניהול רגשות, על פי עקרונות הנלמדים בקורס של שיטת NLP .

שליטה על רגשות

תוכן עניינים

כדי להשיג שליטה רגשית, קודם כל חשוב להבין מה זה בכלל רגש?

רגש הוא מצב בו אנו חווים תחושות של פחד, קנאה, שנאה, כעס, אשמה, עלבון, חרדה, בושה. או לחלופין תחושות חיוביות של ביטחון, פירגון, אהבה, גאווה ועוד.

הרגשות שלנו צפים בעקבות כל מיני אירועים אובייקטיבים שעוברים עלינו בחיינו שמעוררים אצלנו רגשות מסוימים, או בשל הסתכלות סובייקטיבית שלנו על המציאות בה אנחנו חיים, או על התרחשויות בחיינו שמעוררת אצלנו רגשות.

רגש לא עוצר רק ביצירת תחושה פנימית, הוא עשוי להוביל לאפיזודות פיזיולוגיות כגון דפיקות לב מואצות, כאבי בטן ובחילות ועוד.

 

למה נועד הרגש?

תפקידו של הרגש בחיינו הוא קריטי ומשמעותי. הוא זה ששולח לנו סימנים ואיתותים שמכוונים אותנו בחיינו, לפי הרגש שאנחנו מרגישים אנחנו מבינים כיצד אנחנו צריכים לפעול בחיינו, ואילו החלטות נכון לנו לקבל.

לדוגמא כאשר בן אדם מרגיש שמנצלים אותו במקום עבודתו יסיק מכך שעליו לעזוב את העבודה. או בן אדם שמרגיש דחוי חברתית, יעשה חושבים עם עצמו על מה הם הטעויות שהוא עושה שמרחיקים ממנו חברים, ומה הוא צריך לשנות ולשפר כדי שזה ישתנה, וכך הוא יגיע לתיקון מעשיו.

למעשה הרגש הוא המצפן של חיינו, שמגן עלינו מפני הדברים הפחות טובים ומרחיק אותנו מהם, ומסמן לנו מה הם הדברים הנכונים בעבורנו ודוחף אותנו להשיג אותם.

 

האם מה שאנחנו מרגישים נכון תמיד? והאם תמיד צריך לפעול לפי הרגש?

 

חשוב להבין 2 נקודות יסוד לפני שנקבל את התשובות לשאלות אלו.

  1. המציאות היא אובייקטיבית.
  2. הרגשות הם סובייקטיביים.

ונסביר…

המציאות היא אובייקטיבית – תרחישי המציאות הם בחלק גדול מהמקרים לא קשורים לרצונותינו, והם לא נתונים לשליטתנו. כלומר למשל כאשר נהג רכב מתנגש ברכב שלנו, זהו מצב נתון אובייקטיבי שהמציאות הכתיבה לנו.

הרגשות הם סובייקטיביים – הרגשות שנחווה בעקבות אותו התנגשות סובייקטיביים ומשתנים מאדם לאדם. יהיה מי שיכעס מאוד על אותו נהג, ויתמלא בתחושות מהולות, הכוללות כעס, ותסכול. ויהיה מי שיבחר לקבל את זה בסלחנות, יצא בגישה נינוחה מהרכב, יבקש את פרטיו של הנהג המתנגש בענייניות, יטפל בעניין בצורה רגועה וימשיך בחייו ברוגע ובשלווה.

למעשה מדובר באותו אירוע ממש, רק שכל אחד חווה רגשות אחרים בעקבות אותו המאורע.

 

אז ברור שלא תמיד מה שאנחנו מרגישים הוא הנכון, ולא תמיד נכון לנו לקבל החלטות המבוססות על רגשותינו.

הרגשות שלנו נובעים מההסתכלות שלנו על העולם, ומחוויות עבר שהשפיעו עלינו. לפעמים בעקבות הסתכלות לא נכונה על התרחשויות מסוימות, או פרשות לא מדויקת לאירועי חיינו, מובילים אותנו לרגשות קשים ולא מאוזנים, שממש לא מומלץ שנתנהל לפיהם. וכדאי לנו מאוד לטפל בהם וללמוד לשלוט עליהם.

 

איך לשלוט ברגשות שלנו בצורה מאוזנת ונכונה?

בקורס של NLP נלמדים מגוון טכניקות ושיטות לשליטה ברגשות, 3 מהן נביא לכם כאן:

 

  1. תראו בכל רגש את צדדיו החיוביים

חשוב מאוד להבין ששום רגש הוא למעשה לא שלילי. לרגש גם הוא נתפס בעינינו כשלילי מאוד יש מטרה אחת ברורה, לאותת לנו ולהזהיר אותנו כשמשהו לא בסדר.

לדוגמא כאשר אנחנו מרגישים מושפלים בגלל שמישהו רימה אותנו, הרגש בא להגיד לנו להיזהר ולהתרחק מאותו רמאי. אז נכון שאותו רמאי לא בסדר. אבל תחושת ההשפלה "השלילית" אותה אנו חווים, היא דווקא חיובית, במובן זה שהיא באה לגונן עלינו.

ברגע שנצליח לחיות לפי אמונה שאין דבר כזה רגש רע, וכל הרגשות חיוניים וחיוביים. זה יחולל בתוכנו שינוי שיעורר רגשות חיוביים ואופטימיים, שידחקו את התחושות הפחות נעימות החוצה.

 

 

  1. תקבלו בחיבוק ענק את כל הרגשות שלכם

כשאתם חווים רגש מסוים גם אם הוא שלילי בעיינכם באותו רגע, אל תדחו אותו ואל תדחיקו אותו, תנו לו מקום בתוככם, ותאפשרו לעצמכם לחוש אותו.

תצאו מנקודת הנחה שהרגש בא לסמן לכם משהו, ושהוא לגיטימי ורצוי לכם.

למשל כאשר מישהו פגע בכם קשות ונעלבתם, תקבלו את תחושת העלבון בחיבוק ותסבירו לעצמכם, שרגש זה בא ללמד אותכם לא להתקרב לבני האדם או לסיטואציות שפוגעים בכם.

תמיד נכון לתת לגיטימציה לכל רגש, אבל כמובן בתנאי שהוא נחווה בפרופורציות מאוזנות, ובמינון נכון.

ברגע שתבינו שכל רגש בא ללמד אותכם משהו. תהיו עסוקים יותר בשאלות, כמו מה הרגש הזה בא ללמד אותנו? למה אני חווה אותו? במקום להיות עסוקים בלשקוע ברגשות שליליים.

 

  1. אל תשפטו את עצמכם

 

בהרבה מאוד מקרים כאשר בן אדם חווה רגש מסוים, שהוא חושב שהוא כלל לא אמור להרגיש. הוא שופט ומבקר את עצמו על עצם ההרגשה שהוא מרגיש.

ואז מה שקורה בעצם זה שמלבד הרגש השלילי המקורי שהוא חווה, הוא מפתח עוד רגשות שליליים כמו כעס ותסכול, וכך הוא נשאב לתוך סחרור של רגשות שליליים שרק הולך ומתגבר.

ולכן גם אם אתם מרגישים רגש שאתם לא חושבים שאתם אמורים להרגיש אל תבקרו את עצמכם ועל תכעסו על עצמכם. הרי ברור שאילו הדבר היה תלוי בכם, הייתם בוחרים שלא לחוש כך.

העובדה שאתם כן מרגישים כך נובעת מהעובדה, שבנקודת זמן ספציפית זו אין לכם את הכלים לשלוט על הרגשות שלכם בצורה מלאה, ולכן אתם מרגישים את מה שאתם מרגישים למרות שזה לא נכון בעינכם, וזה בסדר גמור.

ההבנה הפשוטה הזו, תוריד ממכם את העומס הרגשי. ותגרום לכם לחוש הקלה רגשית מיידית.

לסיכום:

 

לא פעם רגשות מציפים אותנו ומקשים עלינו מאוד על התפקוד היומיומי, בשביל להצליח לשלוט על הרגשות חשוב להבין מספר נקודות:

  • רגשות הם סובייקטים, והם נגזרים מתפיסתנו את העולם. ככל שנצליח לשנות ולדייק את תפיסת עולמנו, נשיג שליטה על הרגשות שאנו חווים.
  • כל רגש בא ללמד אותנו משהו. כך שאם למשל אנחנו מרגשים שעבדו עלינו, רגש זה בא להזהיר אותנו לא להיות נאיביים בפעם הבאה.
  • כל רגש שאנחנו מרגשים הוא חיובי והוא לטובתנו, גם אם לעת עתה הוא נראה לנו שלילי.
  • אף פעם לא נבקר ונשפוט את עצמנו על רגש שאנו חווים, זה רק יגרור עוד רגשות שליליים כגון כעס ותסכול.

שאלות נוספות

תפיסת שיטת NLP את עולם הרגשות גורסת, שהרגשות הם תוצאה מההסתכלות והתפיסה שלנו את העולם. כך שאם נצליח לעדכן ולשנות את תפיסת עולמנו, ייתכן ורגשות מסוימים שנבעו עד עתה מהתפיסה הקודמת שלנו ייעלמו ברגע שלא נאמין יותר במה שגרם לרגש הזה להופיע.
לפי שיטת NLP הרגשות שלנו הם כתוצאה מראייתנו את המציאות, אז במידה ונצליח לשנות את הראיה שלנו על המציאות יכול מאוד להיות שזה יחזק רגשות מסוימים אצלנו.
אלעד גבריאלוב
אלעד גבריאלוב

לאחר מבצע צבאי אכזרי בו לקחתי חלק, חוויתי קשיים גדולים עם עצמי. בהמלצת חבר פניתי לטיפול בשיטת NLP ומאז חיי השתנו מקצה לקצה. בהמשך לקחתי קורס מקיף ב NLP וזה שדרג מאוד את חיי, ומאז לקחתי על עצמי את השליחות לעזור לכמה שיותר אנשים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה.

מורה ל n.l.p.
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?
פוסטים אחרונים
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?