לגבור על מפלצות הפוביות! באמצעות טיפים מתוך קורס לימודי NLP

אין כמעט מישהו שלא סובל מפוביה אחת או יותר. נכון, רובנו מסתיר את זה מהסביבה החברתית ועושה הכול על מנת שאף אחד לא ישים לב לכך. אבל זה לא ממעיט (אולי אפילו מגביר) את הסבל ואת הקושי הרב לחיות עם זה.
נמאס לכם 'לשרוד' את חיי היום יום בצל הפוביות, ובא לכם להתחיל לחיות חיים משוחררים באמת? כדאי לכם מאוד לקרוא על מה שיש לשיטת NLP לומר על ההתמודדות עם פוביות. בשורות הבאות נלמד על מה היא פוביה, ונקבל טיפים מעולים מתוך קורס הלימודים של NLP להתמודדות איתה.

פוביה

תוכן עניינים

קודם כל – מה היא פוביה?

פוביה היא מצב בו בן אדם נתקף בפחד עוצמתי שמשפיע עליו בצורה משמעותית, ועשוי אפילו לגרום לתסמינים פיזיים כגון דופק מואץ, זיעה וסחרחורות.

אם כן, מה ההבדל בין פוביה לפחד חזק? פחד נובע לרוב מאובייקטים או מצבים מפחידים באמת, לדוגמה: פחד בעקבות נסיעה ברכב שאיבד את הבלמים. פוביה לעומת זאת נובעת מפחד לא רציונלי, מוגזם או מתמשך מאובייקטים ומצבים שונים, שאובייקטיבית הם לא כך מפחידים.

מדובר למעשה בהפרעה ההתנהגותית הנפוצה ביותר בהקשר הנפשי.

כאמור פוביות יכולות להתעורר ממגוון אובייקטים או מצבים, חלקם ממש מצחיקים ומביכים מרוב שהם לא הגיוניים. לדוגמה; אנשים שנתקפים בחרדה עוצמתית כאשר חתולה חולפת לידם, או 'מאבדים את זה' כאשר הם נמצאים בתוך חלל סגור וכו'. וזאת למרות שמצבים אלו ממש לא מסוכנים או מפחידים.

פוביה עשויה לגרום לאנשים להימנע מפעולות קריטיות בחייהם, רק כדי שלא ייחשפו חלילה ולו לרגע לאותו גורם שעומד מאוחרי הפוביה שלהם. כאשר זה המצב, חשוב מאוד לטפל בזה בהקדם האפשרי על מנת להחזיר את החיים למסלול התקין.

 

כיצד נולדת פוביה?

בניגוד לפחד רגיל שהוא תגובה טבעית ובריאה שלנו כאשר אנחנו נמצאים במצב סכנה. כן, כן פחד הוא דבר בריא מכיוון שכאשר אנחנו מפחדים אנחנו נזהרים יותר מדברים מסוכנים. במקרה של פוביה אנחנו מלמדים את עצמנו לפחד, לרוב בצורה לא מודעת ומבלי שהפחד ישרת אותנו באופן חיובי. הלימוד הזה נעשה באמצעות קשירת קשר בתת מודע בין טריגר מסוים לתוצאה מסוכנת כל שהיא.

לדוגמה בן אדם שנתקע במעלית, עשוי ללמד את עצמו שהימצאות במקום סגור עשויה להיות מסוכנת. ומשכך הוא יימנע מכל היקלעות לחדרים סגורים, רכבים, אוטובוסים וכו'. פוביה לא מטופלת עשויה מטבעה להחמיר ולהתדרדר עם הזמן. לדוגמה אם תחילה האדם יפחד רק ממעליות, עם הזמן הפוביה תחול גם על אוטובוסים, חנויות סגורות וכן הלאה.

 

כיצד מתגברים על הפוביות? – טיפים מתוך קורסי הלימודים של שיטת NLP

 

בחלק מהמקרים הפוביות הן כבר במצב אקוטי, שמצריך טיפול NLP מקצועי ומותאם אישית. אבל לא פעם אנחנו יכולים להקל על עצמנו, באמצעות טכניקות ייחודיות של שיטת NLP. והנה כמה כאלה:

 

  1. בירור עצמי האם זה טראומה או פוביה?

לעיתים אנשים משוכנעים שהם סובלים מפוביה, אך למעשה מדובר בטראומה שהם חוו שגורם להם לפחד עז. לדוגמה; בן אדם שכמעט טבע בברכה, עשוי לפתח פחד עוצמתי ממים. חשוב לבדוק האם יש טריגר שכזה לפוביה שלנו, מפני שבמידה והתשובה היא כן, כיוון הטיפול הוא שונה.

 

  1. עבודה עצמית על השתלת דפוס חשיבה חיובית

אנשים שמתמודדים עם פוביות מסתובבים לרוב, עם המון מחשבות שליליות על עצמם ועל אנשים והעולם. אמירות או מחשבות כגון 'אני לא יודע להתגבר על פחד' או 'אנשים זה עם לא אמין' ו 'העולם כל כך קשה', רק מנציחות את הפוביות ומחריפות אותן. במקום זאת חשוב לשנן משפטים חיוביים ואמונות אופטימיות יותר.

 

  1. דמיון יוצר מציאות

כאשר אנחנו בהתקף של פוביה, מי שמפעיל אותנו זה התת מודע. מה שאומר שהמפתח לריפוי הפוביות מצוי במידה רבה בתת מודע שלנו. למזלנו לתת המודע אין את היכולת להבחין בין תרחיש מציאותי ודמיוני, ולנו נותר רק לנצל את זה לטובתנו. נדמיין את המצב או האובייקט מהם אנחנו כל כך חוששים, ועל תגובות רגועות ורצויות להם מצידנו. נחזור על פעולה זו שוב ושוב, עד שהתת מודע שלנו יתרגל להפעיל אותנו בצורה טובה וחיובית יותר בפעם הבאה שנתמודד מול מחולל הפוביה שלנו.

 

  1. לבלבל את הפחד

כאשר אנחנו חושבים ומדמיינים על משהו שגורם לנו לפוביה, מתעורר אצלנו פחד גדול. כאשר הפחד הזה לא זוכה להתנגדות מצידנו, והוא הקול המוביל המוח, הוא גם יהיה זה שיפעיל אותנו רגשית והתנהגותית ברגע האמת. לכן חשוב לערבב את הפחד עם מחשבות נגד חיוביות, כגון 'זה בכלל לא מפחיד' וכו', זה יגרום לדלדול הפחד ולהפחתת עוצמתו.

 

לסיכום:

  • פוביה היא מצב בו אנשים מפחדים מאוד בצורה מוגזמת ולא פרופורציונלית ממצבים או אובייקטים מסוימים. הרבה מאוד אנשים מתמודדים עם תופעה מעיקה זו.
  • על פוביות ניתן להקל באמצעות טכניקות ייחודיות שנלמדות בקורסים של שיטת NLP , שאת חלקן הקטן הבאנו במאמר זה.

שאלות נוספות

פוביה קשה עשויה לגרום לתופעות גופניות כגון; רעידות, דפיקות לב מואצות, סחרחורת ועוד.
לא. פוביה היא פחד לא פרופורציונלי ומוגזם ללא סיבה מוצדקת והגיונית.
אלעד גבריאלוב
אלעד גבריאלוב

לאחר מבצע צבאי אכזרי בו לקחתי חלק, חוויתי קשיים גדולים עם עצמי. בהמלצת חבר פניתי לטיפול בשיטת NLP ומאז חיי השתנו מקצה לקצה. בהמשך לקחתי קורס מקיף ב NLP וזה שדרג מאוד את חיי, ומאז לקחתי על עצמי את השליחות לעזור לכמה שיותר אנשים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה.

מורה ל n.l.p.
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?
פוסטים אחרונים
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?