הדחקה ריגשית והנזקים שלה – תובנות מקורס NLP

הרגשות לפעמים כבדים מידי בשבילנו בשביל שנכיל אותם, אז מה עושים? פתרון קל ויעיל, פשוט מדחיקים. אנו דוחסים את הרגשות ואת התחושות לאי שם במעמקי הנפש, וחושבים שפתרנו את הבעיה.
אז נכון, הדחקה רגשית זה אולי פתרון קל, זמין ומהיר. אבל האמת? הדחקה רגשית הוא לא פתרון לשום דבר. אנחנו אולי נצליח לדחוק את רגלי הרגש שלנו מהמודע, אבל לא מתת המודע, ובמוקדם ובמאוחר זה יתנקם בנו ובגדול.
מעט על הדחקה רגשית ותוצאותיה ההרסניות מתוך קורס NLP בשורות הבאות.

הדחקה ריגשית

תוכן עניינים

כמה מילים על הדחקה רגשית.

הדחקה רגשית היא מנגנון הגנה הכולל דיכוי רגשות, תחושות ומודעות לאירועים רגשיים.

הרעיון המרכזי מאחורי ההדחקה הרגשית הוא להימנע מלחוש או להכיר בכאב או באי הנוחות שמגיעים עם רגשות מסוימים. זו בעצם דרך להגן על עצמנו מלחוות רגשות שליליים, ולהתעמת עם המורכבויות שהחיים מזמנים לנו.

האדם שנמצא בהדחקה רגשית יכחיש, יברח או ימנע מכל דבר שעלול לייצר רגשות כמו כעס, עצב ופחד. לטווח הקצר זה עשוי להיתפס כדרך התמודדות אפקטיבית ולגיטימית, אך ככל שיחלוף הזמן יתגלה גודל ה'אסון'.

תהליך ההדחקה הרגשית לא נעשה בדרך כלל מתוך מודעות מלאה, זה מנגנון אוטומטי שהודף כל רגש שמפחיד אותנו. בחלק גדול ממקרי ההדחקה אנחנו כלל לא מודעים לכך שברחנו מההתמודדות עם הרגש שלנו.

הבעיה היא שלרגשות שלנו יש זיכרון, וגם אם לא נחוש את הרגש עכשיו, הרי שהוא נשמר היכן שהוא במרתפי התת מודע, וברבות השנים הוא עשוי להתנקם בנו.

 

הנזקים הפוטנציאליים של הדחקה רגשית.

 

  • בריחה מזיקה

כאשר אנחנו מנסים להדחיק רגשות זה לא תמיד הולך לנו בקלות. לפעמים אנחנו מצליחים די בקלות להסיח דעת עם ספר טוב, סרט או יציאה עם חברים. אך לעיתים הרגשות הקשים לא מניחים לנו ורודפים אחרינו.

כאשר זה קורה אנחנו עשויים לחפש דרכי בריחה ומילוט מלחוש את הרגש. או אז אנחנו עשויים לבחור בדרכים בעייתיות לבריחה מהרגש.

במקרה הטוב נבחר להישאר עוד כמה שעות בעבודה בסוף היום, או להיות כל הזמן בחברת אנשים בשביל חלילה לא לפגוש את עצמנו עם הרגשות שלנו וכו'.

במקרה הפחות טוב הבריחה עשויה לכלול שימוש באלכוהול, סמים וכו'. שכידוע תכשירים מזיקים אלו אמנם מספקים יכולת בריחה זמנית מהרגש, אבל הנזקים הנפשיים והבריאותיים שלהם לטווח הארוך הם עצומים.

 

  • התפרצויות זעם

קרה לכם לאחרונה שהתפרצתם על מישהו בצורה לא רציונלית וללא הצדקה? ייתכן מאוד שפרקתם מטען רגשות עצום מודחק על האדם הלא נכון!

כאשר אנחנו מדחיקים רגשות, הם כאמור לא באמת נעלמים, הם מצטברים במעמקי הנפש, גם אם אנחנו לא חשים בכך בזמן אמת. וככל שאנחנו מוסיפים ומדחיקים, אנחנו צוברים כמויות של רגשות לא מטופלים בקרבנו. מה שמייצר אצלנו עומס רגשי מטורף, והעומס הרגשי הזה עשוי להתפוצץ בצורה לא מבוקרת ולא רצויה בכל סיטואציה רגשית מורכבת שתפגוש אותנו.

 

  • ניתוק רגשי

כאשר בן אדם בוחר לא להתעמת עם הרגשות הפחות חיוביים שלו, הוא בעצם מתנתק מעצמו רגשית. והניתוק הרגשי הזה הוא בדרך כלל לא סלקטיבי. כלומר, הוא יכלול גם ניתוק מרגשות חיוביים ומרגשים.

הניתוק הרגשי עלול להפוך אותנו למעין רובוטים אנושיים. סף הרגישות הופך להיות גבוה מאוד, וצריך לקרות משהו מאוד קיצוני ודרמטי בשביל שנתחבר שוב לעצמנו ונחוש רגש של שמחה והתלהבות.

ההשלכה המיידית של הניתוק הזה, עשוי להיות העדר מוטיבציה ורצון להצליח ולהתפתח. כי אם לא מרגישים ולא נהנים, אז בשביל מה כל המאמץ הזה?

 

  • בריחה לאכילה

מה שמאוד מאפיין אנשים שמדחיקים את הרגש שלהם זה לאכול המון. כאשר בן אדם כואב ומתוסכל הוא מחפש פורקן זמין, ואם אפשר שיהיה גם טעים ומושחת.

כך שהוא מוצא את עצמו מוריד חפיסות שוקולד בזה אחר זה, מנקה חפיסות שלמות של גלידה, וכל זאת מבלי להיות מודע שזו תוצאה ישירה של הדחקת רגשות.

כך שייתכן מאוד שההתמודדות פנים מול פנים עם הרגשות היא לא רק דרך לחיים איכותיים יותר מבחינה נפשית ורגשית, אלא אחלה דרך להוריד במשקל.

 

אז תכלס, איך מפסיקים להדחיק רגשות?

אין צורך 'להשתעשע' עם הרגשות הקשים ולשקוע בהם. כל מה שצריך זה להיות מודעים אליהם, ולהיות ערניים וקשובים להם. עצם המודעות לקיומם של הרגשות השליליים, היא כבר המפתח לשינוי כיוון חיובי.

במידה ואתם מתקשים לעשות את השינוי הזה לבד, מומלץ לכם להיעזר במטפל בשיטת NLP

 

לסיכום:

  • אנשים רבים נמנעים מלהתעמת עם הרגשות שלהם, כי הם פשוט לא יודעים איך 'לאכול' אותם. ומה שהם נוטים לעשות זה להדחיק אותם פנימה לעומק התת מודע.
  • הבעיה היא שהרגשות לא הולכים לשום מקום והם עשויים להתנקם בהם בהמשך. ולכן יש להימנע מכל הדחקת רגשות.

שאלות נוספות

לרוב זה תהליך של הצטברות רגשות שעשוי לקחת שנים. אך לעיתים הנזקים הם גם בטווח הקצר.
אין ספק בכך. בן אדם שנמנע מלהרגיש לא יצליח להתמסר רגשית, ומנגד הוא גם לא יצליח להרגיש את בן/בת הזוג כמו שצריך.
אלעד גבריאלוב
אלעד גבריאלוב

לאחר מבצע צבאי אכזרי בו לקחתי חלק, חוויתי קשיים גדולים עם עצמי. בהמלצת חבר פניתי לטיפול בשיטת NLP ומאז חיי השתנו מקצה לקצה. בהמשך לקחתי קורס מקיף ב NLP וזה שדרג מאוד את חיי, ומאז לקחתי על עצמי את השליחות לעזור לכמה שיותר אנשים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה.

מורה ל n.l.p.
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?
פוסטים אחרונים
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?